Een dollyMaandag, 24 juli 2017
Het rijden met de trike is een vreselijk leuk tijd verdrijf, alleen raak je in je eigen omgeving na verloop van tijd een beetje klaar met de weggetjes.
Je wilt dan verder kijken en naar 1 dags bijeenkomsten toe. Helaas gaat dat kwa gezondheid niet altijd lukken, eerst een uurtje of 2 á 3 rijden en dan rond touren met vervolgens een lange terug rit. Het rijden met onze BOOM Low-Rider aan een trekstang heb ik ook geen goede ervaring mee en ruimte voor een grote aanhanger waar de trike op past hebben wij ook niet. Dan zal er dus een dolly moeten komen. Tot op heden heb ik nog niet een bedrijf gevonden die deze verkoopt dus wordt het weer zelf ontwikkelen en deel laten bouwen zoals bij veel trike assessoires. Om dit goed en veilig te doen stel ik mij de volgende vragen. 1. Welke eisen stelt de wetgever. 2. Welke eisen stel ikzelf. Punt 1 lijkt makkelijk te vinden (zie onderstaand). Regeling voertuigen Geldend van 07-05-2017 t/m heden Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen Afdeling 1. Begripsbepalingen 2 In deze regeling wordt verstaan onder: dolly: aanhangwagen met carrosserietype DB, DC of subcategorie SJ, bestemd voor: a. het koppelen van een oplegger aan een trekkend voertuig waarbij de dolly de voorzijde van een oplegger draagt; b. het dragen van de achterzijde van in de lengte ondeelbare lading, indien deze lading het chassis van het voertuig vervangt; of c. het dragen van één van de assen van een motorvoertuig; de afsleepdolly; onder dolly wordt tevens verstaan een aanhangwagen van carrosserietype DA, DB, DC of subcategorie SJ bestemd voor het koppelen van een ontheffingsplichtige oplegger aan een trekkend voertuig, waarbij de dolly de massa van de lading verdeelt over de achteras dan wel -assen van het trekkend voertuig en de as of assen van de dolly; in ieder geval wordt als dolly aangemerkt een voertuig dat blijkens het kentekenregister een dolly is; Artikel 5.18.2 1 Met een motorvoertuig mag niet meer dan één motorvoertuig worden gesleept. 4 Een dolly of afsleepas en een zich daarop bevindend motorvoertuig worden als één motorvoertuig beschouwd. De dolly of afsleepas dient in dat geval te zijn voorzien van een reminrichting. Artikel 5.18.17g 1 De op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van een bedrijfsauto, bus of dolly of in het kentekenregister vermelde toegestane maximum te trekken massa van een aanhangwagen mag niet worden overschreden of de som van de aslasten van een aanhangwagen, alsmede van een samenstel van dolly en oplegger, mag niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximum te trekken massa aanhangwagen. 2 Indien de bedrijfsauto, bus of dolly niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane maximum te trekken massa van een aanhangwagen, alsmede van een samenstel van een dolly met oplegger, niet meer bedragen dan de laagste van de volgende waarden: a. indien een bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg of een bus een aanhangwagen voortbeweegt voorzien van een bedrijfsremsysteem: d. in het geval van een dolly: 1°. de ten aanzien van de constructiekenmerken van de dolly opgegeven technisch toegestane maximum te trekken massa van een aanhangwagen en de sterkte van de koppeling; 2°. de sterkte van de koppelingen in relatie tot de opgegeven technisch toegestane maximummassa van het trekkende motorvoertuig en de technisch toegestane maximummassa van de te trekken oplegger; 3°. de daarvoor ten aanzien van het remsysteem van de dolly opgegeven technisch toegestane maximummassa; 4°. het samenstel van een dolly en oplegger: – de technisch toegestane maximummassa van het trekkende motorvoertuig met een maximum van 3.500 kg vermeerderd met de technisch toegestane maximummassa op het koppelpunt indien het trekkend voertuig een bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg is; – 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van het trekkende motorvoertuig met een maximum van 3.500 kg vermeerderd met de technisch toegestane maximummassa op het koppelpunt indien het trekkend voertuig een bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg met een aantekening ‘G’ op de kentekencard, het kentekenbewijs of in het kentekenregister is of; – de toegestane maximummassa van het samenstel van een bedrijfsauto, dolly en oplegger met een aanhangwagen verminderd met de massa in rijklare toestand van het trekkende voertuig. 3 Indien in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van een bedrijfsauto, bus of dolly geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag geen aanhangwagen worden voortbewogen. 5 Bij een samenstel van voertuigen bestaande uit een bedrijfsauto en dolly met oplegger moeten alle voertuigen zijn voorzien van een EBS-remsysteem. 6 Indien in het samenstel, bedoeld in het vijfde lid, de dolly is uitgerust met een voertuigstabiliteitssysteem, moet deze tevens beschikken over een voorziening die de remmen van de getrokken oplegger automatisch activeert zodra het voertuigstabiliteitssysteem van de dolly ingrijpt. B. Alle categorieën samenstellen van voertuigen Artikel 5.18.34 5 Bij een samenstel van voertuigen bestaande uit een bedrijfsauto en dolly met oplegger moeten alle voertuigen zijn voorzien van een EBS-remsysteem. 6 Indien in het samenstel, bedoeld in het vijfde lid, de dolly is uitgerust met een voertuigstabiliteitssysteem, moet deze tevens beschikken over een voorziening die de remmen van de getrokken oplegger automatisch activeert zodra het voertuigstabiliteitssysteem van de dolly ingrijpt. Bovenstaande uittreksel heb ik gehaald uit: FORUM INFO POLITIE en de REGELING VOERTUIGEN wetgeving. De verlichting is een leuke bijkomstigheid want die is afhankelijk van de breedte van de aanhanger (dolly als deze leeg of in gebruik is) De trike is namelijk breder dan de dolly en het is verstandig om uit te gaan van de grootste breedte. Zie hiervoor de RDW verlichting wetgeving. Hieruit blijkt maar weer dat ook hier een groot grijs gebied is zoals zo vaak bij zaken rond het hebben en gebruiken van een trike. Punt 2 is uiteraard geheel anders. Ik wil zoals iedereen het uiteraard goedkoop maar zeer zeker ook veilig hebben want het is wel een kleine 800kG wat je aan de auto koppelt. Ik heb dan ook gekozen om op zoek te gaan naar een bestaand onderstel en gevonden die van een vouwwagen met een oplooprem. Hierop wil ik een systeem ontwerpen waarop het voorwiel komt te staan maar waarmee je niet aan het voorwiel trekt, dus een combinatie van trekstang en dolly. ![]() Na enig sloop en strip werk een mooie basis overgehouden zoals te zien op de foto hieronder. ![]() Inmiddels schrijven we 8 mei 2018 en ben ik bij de constructeur geweest om het resultaat te bekijken en de Trike te passen op de dolly. ![]() ![]() Over enkele dagen zal de dolly gereed zijn en kan ik deze netjes in de verf gaan zetten en de verlichting monteren zodat alles voldoet aan de nederlandse wetgeving zoals eerder al omschreven en naar verwezen is. Nu dit allemaal klaar is (11-05-2018) hieronder nog enkele foto's van de praktijk. ![]() ![]() ![]() ![]() Persoonlijk vond ik dit een leerzaam en uitdagend project waarvan wij hopelijk nog lang plezier mogen hebben. Trackbacks
Trackback-URI voor dit artikel
Competition entry by David Cummins powered by Serendipity v1.0 |
ArchiefCategorieënAbonneren op dit weblogWeblogbeheerAangedreven door |