En welkom in het seizoen 2020 welke helaas ernstig wordt gehinderd door het heersende Corona virus (COVID-19).
Zoals ik in juli 2019 al meldde zou er een nieuwe uitlaat gemaakt worden voor onze trike.
Dus na het seizoen 2019 heb ik de trike weg gebracht hiervoor zodat de mensen van
HOTROD er mooi de gehele winter de tijd voor hadden.
Deze periode was bewust zo lang gekozen omdat ook de motor weer lichte problemen gaf aan het einde van de vakantie en ik dus er vanuit ging dat er wel eens meer aan de hand zou kunnen zijn dan alleen maar een weerbarstige klep.
Om het verhaal niet onleesbaar lang te maken....
De uitlaat is een spagettie spruitstuk welke venturie werking heeft wat het motorvermogen ten goede komt.

Het nieuwe spruitstuk.
Gevolg hiervan is nu een heel mooi vol geluid tijdens het rijden.
Minder vrolijk werd ik van het bericht over het motorblok.
De uitkomst van het onderzoek was namelijk dat deze geheel gereviseerd diende te worden.
Er mankeerde namelijk het een en ander aan wat ik in foto's zal vertonen.
De oorzaak is niet te achterhalen, en kan dus liggen aan een amateuristische revisie de vorige keer of slechte behandeling bij de vorige eigenaar.
Dus de beslissing genomen om van de 1600CC meteen maar een 1800cc blok te maken, als het toch geld gaat kosten dan maar meteen een upgrade.
Helaas nog geen echte rit kunnen maken vanwege de iets te lage temperatuur maar ik weet zeker dat dit binnenkort wel zal gaan gebeuren.

De cylinderkoppen zijn nu voorzien van de juiste type kleppen.

De beschadigde cylinders en zuigers zijn vervangen door dikwandige exemplaren.

2 van de 4 drijfstangen bleken last te hebben gehad van over verhitting waardoor ze afwijkingen kunnen vertonen bij belasting.
Uiteraard is om de motor om te bouwen naar een 1800CC exemplaar het carter aangepast.
Tevens zijn de krukas en lagers vervangen, de lagers vertoonden al slijtage groeven en liepen zwaar als de motor warm werd waardoor er vermogen verlies was.
De nokkenas is vervangen voor een type welke beter bij de cylinder koppen aansluit dan de "oude" standaard nokkenas.
Al met al een behoorlijke schrik van de onbekend zijnde mankementen welke bij mij in de categorie "verborgen gebreken" thuishoort.
We mogen nu verwachten weer lekker mee te kunnen rijden als het eenmaal zover is dat er weer iets georganiseerd mag worden of op vakantie willen met onze aanhanger achter de trike want volgens de testbank komt er nu 100pk uit de motor en dat dienst toch echt voldoende te zijn.
We wachten het rustig af en wensen iedereen een mooi en gezond seizoen toe.