De aanhanger is dus in de afbouw fase beland welke ik weer zelf wil gaan doen.
Dat betekent een vloer erin maken en de wanden bekleden met het eerder verwijderde plaatwerk.
Ook dient de aanhanger nog een RDW keuring te ondergaan omdat iedere aanhanger op de nederlandse weg een toelating keuring vereist volgens de wet.
Informatie over de keuring kunt u
HIER vinden.
Om dit voor elkaar te krijgen is een omslachtig gedoe vanwege de erg vele regels en mogelijkheden op de website van de RDW, waarbij je wel zeer vriendelijke hulp kunt krijgen van de telefonische helpdesk.
Het aanvraag formulier heb ik inmiddels, de afspraak voor een keuring loopt..
09-04-2015
Het is wel zoeken geweest op zowel internet als in gesprekken met geinteresseerde mensen om er achter te komen wat de herkomst is van de aanhanger.
Uiteindelijk via afbeeldingen zoeken en daarbij vele verschillende zoektermen (in diverse talen) te gebruiken ondekt dat het gaat om een Pfefferkorn Rheinland A bestattunganhanger uit Dortmund gaat met een bouwjaar ergens tussen 1955 en 1965.
Het is dus inderdaad een lijkwagen geweest zoals mij al eerder werd verteld.
24-04-2015
Vandaag was het zover... De dag van de keuring.
Ik was vroeg mijn bed uit gegaan om netjes op tijd in het afgesproken keuring station te kunnen zijn met de aanhanger.
Eerst netjes gemeld bij de balie waar enkele gegevens werden ingevuld en het keuring raport uitgeprint.
Daarna naar de keuring hal om op mijn beurt te wachten.
Toen ik aan de beurt was kon de auto met aanhanger naar binnen, maar daar was het eerste probleempje al...De "smeerput" was ietsje te breed om de aanhanger netjes over te kunnen rijden dus aan het begin meteen maar gestopt.
De keurmeester bekeek de aanhanger en vroeg wat de bedoeling was waarop ik uitlegde dat ik een "individuele goedkeuring" wilde om legaal op de wegen te kunnen rijden met de aanhanger, waarna hij enige tijd nodig had om tot de conclusie te komen dat hij ernstig twijfelde en een colega ter assistentie riep.
Na enig overleg met de bijde heren kreeg ik het advies om zelf een type plaatje voor mijn aanhanger te ontwerpen en daar de bekende gegevens op te vermelden.
Dit soort aanhangers zit namelijk in een wettelijk zeer ondoorzichtig grijs gebied wat de wetgeving en regelgeving betreft.
Het keuren is wel mogelijk maar dan dient er eerst bepaald te worden wat de maximale wielas belasting is, tot hoe zwaar het frame belast kan en mag worden en hoe sterk de veering is.
Als al dat soort zaken bekend zijn kan er terug gerekend worden om het maximale laadvermogen te bepalen.
Vervolgens kan er dan een keuring plaatsvinden welke een aantal honderde euro's kost.
Ik heb dus het advies van de heren keurmeesters hartelijk in ontvangst genomen en ben weer huiswaards gekeerd.
Het afbouwen kan dus binnenkort beginnen met als eerste een houten bodem om er verder fijn in te kunnen werken.
08-05-2015 was het tijd voor het maken van de vloer in de aanhanger.
Dus op een gunstig tijdstip weer even naar mijn BROER om daar met het gemak van materiaal en werk ruimte een mooie vloerplaat op maat te kunnen maken.
Een watervaste hechthout plaat netjes op lengte gezaagd en daarna op de halve breedte van de aanhanger gemaakt.
Vervolgens deel voor deel het gewenste model gemaakt zodat ieder deel netjes om de wielkast past.
Het is plaatmateriaal van 15mm dik, het voordeel hiervan is dat de beide helften gelijk blijven ten opzichte van elkaar als er één helft wordt belast en het gewicht verschil met 12mm is nogal klein dus gekozen voor zekerheid.
Tussen de vloerplaat en het frame zit rubber zodat er geen slijtage ontstaat aan de roestwerende verf van het frame.

Zie het resultaat.
21-07-2015
Inmiddels ben ik alweer enkele uren werk verder in het afbouwen van de aanhanger en zelfs zo snel gevorderd dat ik vergeten ben om een duidelijke foto te maken van de aangebrachte kunststof binnen beplating.
Gelukkig is hiervan nog een klein beetje te zien op de stoffering foto hieronder.
Het is grijs-blauw zeer kort polig (project)tapijt wat dus makkelijk is te vormen, verwerken en schoon te houden.

Een zijde (rechts) is gereed, de linker zijde ben ik momenteel nog mee bezig en daarna de voor-binnenkant bekleden.
Aansluitend is het eerst een kwestie van de afdichting rond de achterklep serieus waterdicht krijgen alvorens er bekleding op de bodemplaat gaat.
05-08-2015
Vandaag onze (eigen ontwerp) monogram op de aanhanger laten plakken.
Enkele jaren geleden kreeg ik een heel mooie hanger met halsketting naar eigen ontwerp van mijn lieve Annemieke welke zijzelf had ontworpen en door een goudsmid laten maken.
Volgens dit basis ontwerp hebben wij nu een monogram laten uitvoeren welke vandaag dus geplakt is.
Bijzonder hierbij is ook dat wij het monogram hebben gekregen van een stel heel lieve vrienden waarvoor wij ze heel erg dankbaar zijn.