Wat te verwachten van het jaar 2023Dinsdag, 28 februari 2023
Het seizoen 2022 is vanwege het plotseling ziek worden niet fijn verlopen.
De hoop is inmiddels gevestigd op 2023 vanwege meerdere redenen. A: De trike had niet veel onderhoud nodig (wel een nieuwe accu). B: Mijn herstel gaat wonderwel goed, al blijft het altijd afwachten met een auto-imuum ziekte. C: Er staat inmiddels weer deeltijd werken op het plan. Wij hebben dan ook besloten om een seizoenplaats te reserveren op camping De Meidoorn in Stroe (G). Hiervandaan kunnen we lekker trike ritjes maken en naar evenementen toe wat beter te doen is door kortere afstanden. Uiteraard willen wij wel naar de evenementen toe die binnen het bereik liggen van mijn vrije dagen, want ook bij deeltijd werken houd je een verstoring van je vrije tijd.. In onze planning is gelukkig wel al ruimte gereserveerd voor de bijeenkomst op de camping in Mei, Rijden voor geluk Zeelandia motorrun en hopelijk de Blind Elephant motorrun. Helaas is deze laatste nog even onder voorbehoud van vrij gekomen dagen als ik deeltijd werk, anders zal ik proberen vervangende dienst te regelen maar daarvoor ben ik dus afhankelijk van welwillende collega's. Verder in de zomer zien we wel wat er op ons pad komt. Het leven is een reis waarbij niemand verlangt naar de bestemming, maar die reis moet je wel proberen zo prettig mogelijk te laten verlopen. Het is voor alle organiserende groepen te hopen dat het een droog en liefst een beetje zonnige evenementen mogen worden. Dus ... Hopelijk tot ziens op één van deze evenementen of op de camping. Wordt 2022 een prachtig seizoen of niet..Donderdag, 4 augustus 2022
De plannen voor 2022 zijn uiteraard in de vorige herfst al gemaakt, je hebt er als werkende in volledige ploegendienst nog steeds vrije dagen voor nodig.
In eerste instantie was de voorkeur om in de zomer lekker een paar weken eropuit te gaan, en dan in het voorjaar enkele evenementen te bezoeken. Helaas liet de ploeg bezetting dat niet toe maar kon er wel met de vakantie worden geschoven naar de evenementen toe. Dus eind mei zijn we gestart met de meeting van Trikers United op camping De Meidoorn in Stroe (G) waarna enkele dagen tot rust komen op de camping. Op de vrijdag erna vertrokken naar het terrein van de Schutterei van Haaksbergen om daar het Pinkster weekeinde door te brengen t.b.v. de stichting Rijden voor geluk, dat allemaal voor een mooie schenking aan de wensambulance's Oost Nederland. Op 2e Pinksterdag ook daar weer vertrokken naar Zeist, Hier konden wij verblijven en enkele dagen bijkomen van een geweldig Pinkster weekeinde. Zaterdag 11 juni was het tijd voor Blind Elephant Motorrun. Dit is een mooie dag voor mensen met een visuele beperking die een rit aangeboden krijgen op een Trike, Motor (eventueel met zijspan) of open auto. Een zeer goed en strak georganiseerde dag is het geworden, waarna wij weer terug gingen naar de camping. Op de camping kwam voor ons de vraag wat gaan we de komende anderhalve week doen? Gaan we naar Luxemburg, de Moezel of blijven wij in Nederland. Na het zien van de weer verwachtingen op de betreffende locatie's snel besloten gewoon op deze camping te blijven en te gaan genieten van de rust en het komende mooie weer. Helaas ging in deze laatste week mijn gezondheid achteruit zodat de beslissing genomen werd om naar huis te gaan en de laatste vrije week daar te verblijven. Thuis gekomen contact opgenomen met de huisarts welke een onderzoek traject startte wat na een week resulteerde in opname in het ziekenhuis. Helaas hiermee half juni al een einde gekomen aan wat een zomer met vele blije kilometers had moeten worden. De trike is sinds de vakantie niet meer uit de garage geweest en ik leef in thuis quarantaine tot er meer duidelijkheid en stabiliteit is in mijn gezondheid. Heb je interesse in foto's van deze evenementen? klik dan HIER voor de foto pagina. Uitkijken naar het volgende seizoen? Ja natuurlijk ... Er zullen zeer zeker beperkingen zijn maar ik wil blijven meedoen voor zover als mogelijk. Op welke manier? We gaan het beleven... Genieten kun je op zoveel verschillende manieren doen... Ondanks alles ben ik heel blij met wat wij evengoed hebben kunnen betekenen voor elkaar tijdens de evenementen. Onderhoud voor begin seizoen 2022Dinsdag, 8 februari 2022
Ja... Het is nog winter en seizoen 2021 was niet echt opwindend met dank aan Covid-19.
Gelukkig kunnen wij hier niemand de schuld van geven en richten wij ons op het nieuwe seizoen... Deze winter geen groot onderhoud voor wat betreft de techniek had ik gedacht. Helaas kwam ik erachter dat de rechter achter astap van de wielophanging een slingertje had... dit lijkt dus de reden te zijn van het wederom slingerende achterwiel. Dus een nieuwe besteld inclusief lagers, afdichtingen en wat montage materiaal. Het vervangen ging niet geheel van een leien dakje want alles zat vast in de lagers en moest er met enig geweld uit gesloopt worden. Maar de klus lijkt geklaard te zijn en binnenkort kan ik een proefrit gaan maken. Wat wel in de planning zat was het vervangen van de achterlichten, het definitief maken van de kentekenplaat houder en aansluiten van de mistlamp. Het nog aanwezige blue-light onder de trike heb ik netjes verwijderd en de bedrading en schakelaar hiervan kon ik dus gebruiken voor de mistlamp, dit was een klein klusje. Het vervangen van de achterlichten had wat meer voorbereiding nodig want de nieuwe lampen konden niet direct op de spatborden worden gemonteerd. ![]() Hiervoor heb ik montageplaten van roestvast staal laten maken nadat ik eerst een houten proef model had vervaardigd. ![]() Op deze platen kon dus de nieuwe led verlichting gemonteerd worden. ![]() Het aansluiten kon uiteraard op de bestaande bedrading dus was vrij snel gereed. Helaas wilde de richting aanwijzers niet meewerken met de bestaande knipper automaat. Zodra ik een gloeilampje erbij aansloot werkte het wel goed. Conclusie was dus al snel dat ik geen weerstand-onafhankelijke-knipperautomaat had. Na enig zoeken op internet vond ik hiervoor geschikte weerstanden bij een motor onderdelen zaak. ![]() Nadat ik deze parallel had aangesloten met de richting aanwijzers werkte alles dus zoals gewenst. De kentekenplaat houder is ook van roestvast staal gemaakt en ziet er nu ook netjes uit en zo is er weer een verfraaïng tot stand gekomen. Winterseizoen 2020Zaterdag, 28 november 2020
Inmiddels is het einde november 2020 en heeft Corona (COVID-19) de hele wereld in zijn/haar macht en verstoord het alle plezier en noodzakelijkheden in het leven.
Voor alle triker's is het wel een heel vervelend jaar geweest, (bijna) geen evenementen en ritten om gezamenlijk te kunnen rijden of met elkaar te kunnen bijpraten over van alles en nog wat. De hoop is nu gevestigd op het komende seizoen 2021, misschien dat het dan weer wat beter gaat overal en met iedereen. Om het volgende seizoen met vertrouwen tegemoet te treden wilde ik deze winter de elektra van de trike wat vereenvoudigen want de spaghetti onder de tank was er echt 1 van de eerste orde voor wat betreft verknopingen en lussen van aansluitingen en slechte (zeer verouderde) verbinding blokjes. Ook het contactslot en de daarbij aanwezige schakelaar verzameling was hoognodig aan vervanging toe wegens slijtage, defect en slechts 1 contact sleutel... ![]() Helaas kon ik niet aan Corona ontkomen en staat de trike netjes in de garage te wachten op mij tot ik weer verder kan, want ondanks dat ik slechts een lichte vorm heb (tot nu toe) voel ik mij niet geroepen om de garage te betreden en daar op mijn knieën aan de gang te gaan... Het ontwerp voor het nieuwe schakel paneeltje is wel gereed dus deze kan ik binnen kort laten maken. Ondertussen is het alweer 16-02-2021 en heb ik mij mooi met de electra van de trike kunnen bezighouden. Zo heb ik dus de kabelboom vanaf de trike zitting naar het schakel paneel en naar de koppelplaats onder de "tank" uitgepakt, vereenvoudigd en weer netjes getaped. Ook het nieuwe schakelpaneel is gereed en volledig aangesloten. ![]() Vervolgens zou ik de achter remblokken vervangen omdat ik had gezien dat zij nogal scheef waren afgesleten. Na uitvoerig zoeken stelde ik vast dat de klauwen eerst geheel uit elkaar gehaald en schoongemaakt moesten worden om weer soepel te kunnen werken. Bij het terug plaatsen van de remklauwen wilde dit niet echt goed lukken. Het heeft even geduurd voor ik de echte oorzaak had gevonden, maar de veroorzakers waren de verbogen montage beugels van de remklauwen. Door de grote kracht die hierop kwam te staan, (met name wanneer de aanhanger werd meegenomen tijdens vakantie) waren deze uit model geraakt zoal hieronder te zien is. ![]() Deze zijn niet los leverbaar en ook inmiddels aangepast als model. Hierdoor diende ik een geheel nieuwe ombouwset te kopen waarvan onderstaand een aantal foto's van de montage. ![]() ![]() ![]() Zo moeten wij dus weer zonder risico kunnen rijden en genieten. Nu is het nog even wachten op de "tank" want deze wordt voorzien van een mooie nieuwe leer strook en dan wordt het tijd om de trike weer mooi op te poetsen en gereed te maken voor het seizoen 2021. Tot ziens op een leuke locatie...
Geplaatst door Nico Weijers
op
13:46
Nieuwe uitlaat en motor revisie.Woensdag, 15 april 2020
En welkom in het seizoen 2020 welke helaas ernstig wordt gehinderd door het heersende Corona virus (COVID-19).
Zoals ik in juli 2019 al meldde zou er een nieuwe uitlaat gemaakt worden voor onze trike. Dus na het seizoen 2019 heb ik de trike weg gebracht hiervoor zodat de mensen van HOTROD er mooi de gehele winter de tijd voor hadden. Deze periode was bewust zo lang gekozen omdat ook de motor weer lichte problemen gaf aan het einde van de vakantie en ik dus er vanuit ging dat er wel eens meer aan de hand zou kunnen zijn dan alleen maar een weerbarstige klep. Om het verhaal niet onleesbaar lang te maken.... De uitlaat is een spagettie spruitstuk welke venturie werking heeft wat het motorvermogen ten goede komt. ![]() Gevolg hiervan is nu een heel mooi vol geluid tijdens het rijden. Minder vrolijk werd ik van het bericht over het motorblok. De uitkomst van het onderzoek was namelijk dat deze geheel gereviseerd diende te worden. Er mankeerde namelijk het een en ander aan wat ik in foto's zal vertonen. De oorzaak is niet te achterhalen, en kan dus liggen aan een amateuristische revisie de vorige keer of slechte behandeling bij de vorige eigenaar. Dus de beslissing genomen om van de 1600CC meteen maar een 1800cc blok te maken, als het toch geld gaat kosten dan maar meteen een upgrade. Helaas nog geen echte rit kunnen maken vanwege de iets te lage temperatuur maar ik weet zeker dat dit binnenkort wel zal gaan gebeuren. ![]() ![]() ![]() Uiteraard is om de motor om te bouwen naar een 1800CC exemplaar het carter aangepast. Tevens zijn de krukas en lagers vervangen, de lagers vertoonden al slijtage groeven en liepen zwaar als de motor warm werd waardoor er vermogen verlies was. De nokkenas is vervangen voor een type welke beter bij de cylinder koppen aansluit dan de "oude" standaard nokkenas. Al met al een behoorlijke schrik van de onbekend zijnde mankementen welke bij mij in de categorie "verborgen gebreken" thuishoort. ![]() We mogen nu verwachten weer lekker mee te kunnen rijden als het eenmaal zover is dat er weer iets georganiseerd mag worden of op vakantie willen met onze aanhanger achter de trike want volgens de testbank komt er nu 100pk uit de motor en dat dienst toch echt voldoende te zijn. We wachten het rustig af en wensen iedereen een mooi en gezond seizoen toe.
(Pagina 1 van 10, totaal 46 artikelen)
» volgende pagina
Competition entry by David Cummins powered by Serendipity v1.0 |
ArchiefCategorieënAbonneren op dit weblogWeblogbeheerAangedreven door |