Onderhoud voor begin seizoen 2022Dinsdag, 8 februari 2022
Ja... Het is nog winter en seizoen 2021 was niet echt opwindend met dank aan Covid-19.
Gelukkig kunnen wij hier niemand de schuld van geven en richten wij ons op het nieuwe seizoen... Deze winter geen groot onderhoud voor wat betreft de techniek had ik gedacht. Helaas kwam ik erachter dat de rechter achter astap van de wielophanging een slingertje had... dit lijkt dus de reden te zijn van het wederom slingerende achterwiel. Dus een nieuwe besteld inclusief lagers, afdichtingen en wat montage materiaal. Het vervangen ging niet geheel van een leien dakje want alles zat vast in de lagers en moest er met enig geweld uit gesloopt worden. Maar de klus lijkt geklaard te zijn en binnenkort kan ik een proefrit gaan maken. Wat wel in de planning zat was het vervangen van de achterlichten, het definitief maken van de kentekenplaat houder en aansluiten van de mistlamp. Het nog aanwezige blue-light onder de trike heb ik netjes verwijderd en de bedrading en schakelaar hiervan kon ik dus gebruiken voor de mistlamp, dit was een klein klusje. Het vervangen van de achterlichten had wat meer voorbereiding nodig want de nieuwe lampen konden niet direct op de spatborden worden gemonteerd. ![]() Hiervoor heb ik montageplaten van roestvast staal laten maken nadat ik eerst een houten proef model had vervaardigd. ![]() Op deze platen kon dus de nieuwe led verlichting gemonteerd worden. ![]() Het aansluiten kon uiteraard op de bestaande bedrading dus was vrij snel gereed. Helaas wilde de richting aanwijzers niet meewerken met de bestaande knipper automaat. Zodra ik een gloeilampje erbij aansloot werkte het wel goed. Conclusie was dus al snel dat ik geen weerstand-onafhankelijke-knipperautomat had. Na enig zoeken op internet vond ik hiervoor geschikte weerstanden bij een motor onderdelen zaak. ![]() Nadat ik deze parallel had aangesloten met de richting aanwijzers werkte alles dus zoals gewenst. De kentekenplaat houder is ook van roestvast staal gemaakt en ziet er nu ook netjes uit en zo is er weer een verfraaïng tot stand gekomen. Winterseizoen 2020Zaterdag, 28 november 2020
Inmiddels is het einde november 2020 en heeft Corona (COVID-19) de hele wereld in zijn/haar macht en verstoord het alle plezier en noodzakelijkheden in het leven.
Voor alle triker's is het wel een heel vervelend jaar geweest, (bijna) geen evenementen en ritten om gezamenlijk te kunnen rijden of met elkaar te kunnen bijpraten over van alles en nog wat. De hoop is nu gevestigd op het komende seizoen 2021, misschien dat het dan weer wat beter gaat overal en met iedereen. Om het volgende seizoen met vertrouwen tegemoet te treden wilde ik deze winter de elektra van de trike wat vereenvoudigen want de spaghetti onder de tank was er echt 1 van de eerste orde voor wat betreft verknopingen en lussen van aansluitingen en slechte (zeer verouderde) verbinding blokjes. Ook het contactslot en de daarbij aanwezige schakelaar verzameling was hoognodig aan vervanging toe wegens slijtage, defect en slechts 1 contact sleutel... ![]() Helaas kon ik niet aan Corona ontkomen en staat de trike netjes in de garage te wachten op mij tot ik weer verder kan, want ondanks dat ik slechts een lichte vorm heb (tot nu toe) voel ik mij niet geroepen om de garage te betreden en daar op mijn knieën aan de gang te gaan... Het ontwerp voor het nieuwe schakel paneeltje is wel gereed dus deze kan ik binnen kort laten maken. Ondertussen is het alweer 16-02-2021 en heb ik mij mooi met de electra van de trike kunnen bezighouden. Zo heb ik dus de kabelboom vanaf de trike zitting naar het schakel paneel en naar de koppelplaats onder de "tank" uitgepakt, vereenvoudigd en weer netjes getaped. Ook het nieuwe schakelpaneel is gereed en volledig aangesloten. ![]() Vervolgens zou ik de achter remblokken vervangen omdat ik had gezien dat zij nogal scheef waren afgesleten. Na uitvoerig zoeken stelde ik vast dat de klauwen eerst geheel uit elkaar gehaald en schoongemaakt moesten worden om weer soepel te kunnen werken. Bij het terug plaatsen van de remklauwen wilde dit niet echt goed lukken. Het heeft even geduurd voor ik de echte oorzaak had gevonden, maar de veroorzakers waren de verbogen montage beugels van de remklauwen. Door de grote kracht die hierop kwam te staan, (met name wanneer de aanhanger werd meegenomen tijdens vakantie) waren deze uit model geraakt zoal hieronder te zien is. ![]() Deze zijn niet los leverbaar en ook inmiddels aangepast als model. Hierdoor diende ik een geheel nieuwe ombouwset te kopen waarvan onderstaand een aantal foto's van de montage. ![]() ![]() ![]() Zo moeten wij dus weer zonder risico kunnen rijden en genieten. Nu is het nog even wachten op de "tank" want deze wordt voorzien van een mooie nieuwe leer strook en dan wordt het tijd om de trike weer mooi op te poetsen en gereed te maken voor het seizoen 2021. Tot ziens op een leuke locatie... Nieuwe uitlaat en motor revisie.Woensdag, 15 april 2020
En welkom in het seizoen 2020 welke helaas ernstig wordt gehinderd door het heersende Corona virus (COVID-19).
Zoals ik in juli 2019 al meldde zou er een nieuwe uitlaat gemaakt worden voor onze trike. Dus na het seizoen 2019 heb ik de trike weg gebracht hiervoor zodat de mensen van HOTROD er mooi de gehele winter de tijd voor hadden. Deze periode was bewust zo lang gekozen omdat ook de motor weer lichte problemen gaf aan het einde van de vakantie en ik dus er vanuit ging dat er wel eens meer aan de hand zou kunnen zijn dan alleen maar een weerbarstige klep. Om het verhaal niet onleesbaar lang te maken.... De uitlaat is een spagettie spruitstuk welke venturie werking heeft wat het motorvermogen ten goede komt. ![]() Gevolg hiervan is nu een heel mooi vol geluid tijdens het rijden. Minder vrolijk werd ik van het bericht over het motorblok. De uitkomst van het onderzoek was namelijk dat deze geheel gereviseerd diende te worden. Er mankeerde namelijk het een en ander aan wat ik in foto's zal vertonen. De oorzaak is niet te achterhalen, en kan dus liggen aan een amateuristische revisie de vorige keer of slechte behandeling bij de vorige eigenaar. Dus de beslissing genomen om van de 1600CC meteen maar een 1800cc blok te maken, als het toch geld gaat kosten dan maar meteen een upgrade. Helaas nog geen echte rit kunnen maken vanwege de iets te lage temperatuur maar ik weet zeker dat dit binnenkort wel zal gaan gebeuren. ![]() ![]() ![]() Uiteraard is om de motor om te bouwen naar een 1800CC exemplaar het carter aangepast. Tevens zijn de krukas en lagers vervangen, de lagers vertoonden al slijtage groeven en liepen zwaar als de motor warm werd waardoor er vermogen verlies was. De nokkenas is vervangen voor een type welke beter bij de cylinder koppen aansluit dan de "oude" standaard nokkenas. Al met al een behoorlijke schrik van de onbekend zijnde mankementen welke bij mij in de categorie "verborgen gebreken" thuishoort. ![]() We mogen nu verwachten weer lekker mee te kunnen rijden als het eenmaal zover is dat er weer iets georganiseerd mag worden of op vakantie willen met onze aanhanger achter de trike want volgens de testbank komt er nu 100pk uit de motor en dat dienst toch echt voldoende te zijn. We wachten het rustig af en wensen iedereen een mooi en gezond seizoen toe. Vakantie 2020Donderdag, 6 februari 2020
Alleen de voorpret is al leuk.
Wij willen dit jaar weer een trike trektocht maken en dan ook weer wat verder van huis af. Het is dan uiteraard belangrijk eerst te bepalen hoever en hoelang. Uiteraard hangt dat weer af van de periode waarin de vakantie genoten kan worden. Ik heb het geluk dit jaar iets meer dan 4 weken vrij te kunnen krijgen dus dat zit goed. Bestemming is dan ook geworden Italië. Dat betekend in ons geval uiteraard niet dat we zo-snel-mogelijk daar willen arriveren, het moet wel genieten blijven. Dat wordt dan ook een hele rit uitzetten in mijn favoriete planner van Google. Met als regel dat we op een reisdag ongeveer 300kM rijden en minimaal 1 rustdag er tussen houden. Met deze uitgang punten heb ik een reis kunnen uitzetten waar ook Annemieke blij van wordt. Op onze vertrekdag reizen we naar camping-moulinwaar wij 2 nachten in een blokhut verblijven. Daar vandaar trekken wij verder naar Motorhotel La Mouche voor een verblijf van 2 nachten, om door Zwitserland naar Camping North Wind Domasoin Italië te rijden. Hier verblijven wij een week om te genieten van mooi weer en ritjes te kunnen maken in de regio. Na deze (hopelijk) mooie week gaan we weer rijden in oostelijke richting naar Camping Fusinaom een week de tijd te nemen de regio bij Venetie te bezichtigen. Daarna wordt het helaas tijd om rustig aan, aan de terugreis te gaan beginnen. Daarvoor gaan we eerst in Noordelijke richting tot voor de Oostenrijkse grens naar Hotel Reipertingerhof om in alle rust te genieten van een luxe verblijf van 3 nachten en de doortocht door Oostenrijk naar Helds EngelVoor ook weer 3 nachten. Omdat we dan nog op zo'n slordige 1000kM van huis zijn is er een verblijf geboekt bij KNAUS Campingpark Bad Dürkheimom na 3 dagen genieten (van wat dan ook) verder te gaan naar de Nederlandse grens waar het laatste verblijf zal zijn alvorens naar huis te reiden en alles weer schoon te maken, op te ruimen en het nodige onderhoud te plegen van de ongeveer 3000kM lange gemaakte rit. Onze geplande route Als het weer meezit en de trike het niet af laat weten zal dit een voor ons onvergetelijke vakantie worden waarvan uiteraard foto's zullen worden toegevoegd aan de foto-pagina. Helaas... het heeft niet zo heel lang mogen duren, die voorpret van ons. We zijn net als alle andere mensen door de natuur weer eens met de beide benen op de grond gezet kwa afhankelijkheid. De gehele vakantie kan nu helaas niet door gaan vanwege het heersende corona (COVID-19) virus. Ook al zou de grote uitbraak zijn geminderd tegen de tijd dat wij op vakantie willen, dan zijn we bang dat het niet veilig genoeg zal zijn voor Annemieke. Dit jaar zal het dus beperkt blijven tot leuke uitjes en misschien een enkele bijeenkomst. Nu de hoop maar vestigen op volgend jaar. Bijna alle geboekte bedrijven hebben al gereageerd en een voucher toegezegd enkele willen het nog even afwachten maar het blijft nog onzeker voor de rest van het jaar. Iedereen uiteraard wel heel mooie ritten toegewenst de komende tijd. Het leven in de Corona tijd veranderd geregeld en daardoor zijn er deze zomer gelukkig nog een aantal goed doelen ritten en spontane mini meetinkjes geweest. Zo ook op 13 september op camping "De Meidoorn" in Stroe. Hier organiseerde Tikers United een één dag meeting met leuke rondrit. Daar zijn we uiteraard bij geweest want het viel precies in onze vakantie. Hieronder een link met een kort video verslag van deze bijeenkomst en rit. Klik HIER om ervan te genieten. Het einde van het jaarDonderdag, 12 december 2019
We zijn aangekomen in December 2019.
Het jaar loopt ten einde, het trike seizoen is overigens al even voorbij. Als ik terug kijk naar het afgelopen seizoen ben ik best wel blij over de beleveneissen, al hadden het er wel meer mogen zijn van mij maar dat ging niet vanwege de beperkte vrije dagen als gevolg van mijn ploegendiensten die ik inmiddels 35 jaar werk. Het treffen in Stroe was heel gezellig en All 3Wheels was een mooi begin van onze vakantie in Luxemburg. De trike heeft lekker gereden dankzij een snelle reparatie door HotRod vanwege een lekkende uitlaat klep. Op dit moment staat de trike daar weer, nu voor een nieuwe uitlaat, afstellen en controleren dus zal het komende seizoen weer mooi verlopen ga ik vanuit. Het komende jaar heb ik gelukkig meerdere vrije dagen kunnen plannen en kan gaan rijden met de Blind Elephant Run en de Zeelandia Run. Verder staat ook het treffen in Stroe van Trike Club Genieters weer op de planning en het IJzer Paard Treffen van DTA. We gaan in de loop van het seizoen weer verder kijken wat er op ons pad komt en hopen vele trikers in gezonde toestand te mogen begroeten. Allen heel fijne feestdagen en en gezond 2020 toegewenst. ![]()
(Pagina 1 van 9, totaal 44 artikelen)
» volgende pagina
Competition entry by David Cummins powered by Serendipity v1.0 |
CategorieënWeblogbeheerAangedreven door |